Kurikulum melibatkan kedua-dua pengalaman
yang dirancang dan tidak dirancang wujud daripada nilai dan sikap yang
dihasilkan guru dan pentadbir sekolah, ibu bapa dan masyarakat. Dalam
pergerakan prograsif, tokoh menyarankan bahawa pengalaman kurikulum perlu
berasaskan pada minat dan penglibatan kanak-kanak dalam pengalaman yang aktif.
Selain itu, peringkat prasekolah adalah masa terbaik dalam proses perkembangan
kanak-kanak dari segi mental, fizikal, sosial dan emosional. Malah, kurikulum
yang bersesuaian dengan kanak-kanak ialah kurikulum yang dapat membina
kemahiran kognitif dengan memberikan pengalaman yang konkrit, releven dan
bersesuaian dengan keperluan dan tahap perkembangan kanak-kanak. Bermain juga
dapat merangsang fungsi-fungsi otak dan domain pembelajaran berintegerasi
antara satu sama lain secara semula jadi.
Seterusnya, aktiviti bermain dapat dilihat
sejak kanak-kanak masih bayi lagi, iaitu apabila bayi mula bermain dan
memanipulasi alat permainan yang diletakkan di sekelilingnya. Pada peringkat
sensori motor (0 hingga 2 tahun), bayi belajar melalui interaksi dengan
benda-benda di sekeliling dan keupayaan kognitif mula berkembang. Sebaik sahaja
bayi bertatih, pergerakan mereka semakin aktif dan semasa bermain mereka
menjadi lebih imaginatif. Di samping itu, kanak-kanak yang baru bertatih
mengasah kemahiran dan kemahiran ini seterusnya dikembangkan melalui aktiviti
yang lebih mencabar apabila meningkat dewasa. Selain itu, aktiviti bermain
adalah penting untuk perkembangan kanak-kanak dan kanak-kanak bermain dengan
pelbagai cara. Kanak-kanak belajar kemahiran tentang dunia di sekeliling mereka
dengan efektif melalui bermain.
Selanjutnya, tokoh pendidikan awal
kanak-kanak seperti Friedrich Froebel dan Maria Montesori yakin bahawa bermain
adalah penting untuk kanak-kanak. Froebel yang pernah mengasaskan Kindergarten berpandangan bermain adalah
penting dalam pembelajaran secara tidak langsung. Maria Montesori yang
membangunkan kurikulum berasaskan aktiviti bermain percaya bahawa kanak-kanak
perlu bermain dan berhak menentukan sendiri bagaimana mereka hendak bermain dan
belajar. Kanak-kanak berpeluang melakukan aktiviti yang bermakna yang dapat
memupuk perkembangan bahasa, kognitif, social, emosi dan fizikal. Pakar dalam
bidang perkembangan kanak-kanak percaya bahawa bermain adalah cara terbaik bagi
kanak-kanak mempelajari konsep dan kemahiran yang kemudiannya akan digunakan
untuk mempelajari perkara-perkara baharu pada masa akan datang. Pakar dalam perkembangan
kanak-kanak yang melihat pendekatan aktiviti permainan dari segi perkembangan
kognitif mendapati kanak-kanak teruja dengan aktiviti permainan, terlibat
secara aktif, berasa seronok dan kreatif.
(1) PERMAINAN
MOTOR/FIZIKAL
Tokoh pendidikan awal kanak-kanak
mengatakan pendidikan fizikal adalah sebahagian daripada proses pendidikan yang
berlaku melalui pengalaman dalam pelbagai situasi. Permainan motor dapat
meningkatkan kemahiran motor kasar dan motor halus kanak-kanak. Kemahiran motor
yang melibatkan pergerakan otot-otot kasar dan halus kanak-kanak, dapat
dikembangkan melalui aktiviti fizikal. Kemahiran motor halus melibatkan
kemahiran manipulatif otot-otot kecil seperti menggenggam, mengoyak,
menggunting, meramas, menggentel dan menguli. Kemahiran motor halus penting
untuk kanak-kanak mempelajari konsep-konsep asas seperti menjalankan
tugas-tugas harian. Contohnya, membutang baju, memegang pensel, mengikat tali
kasut dan sebagainya. Manakala, kemahiran motor kasar melibatkan kemahiran
manipulatif otot-otot kasar pada seluruh badan seperti melompat, berlari dan
memanjat. Semasa kanak-kanak bermain, kanak-kanak membuat gerakan otot-otot
kasar dan halus mereka. Pada masa ini juga kanak-kanak menggunakan koordinasi
mata dan tangan mereka untuk mengawal segala pergerakan. Kemahiran motor dan
pengawalannya berkaitan dengan kemahiran kecekapan otak, iaitu semasa
pergerakan, sistem saraf pada otak dan otot badan bekerja bersama.
(2) PERMAINAN
SOSIAL
Apabila kanak-kanak berinteraksi antara
satu sama lain semasa bermain, kanak-kanak belajar kemahiran sosial seperti,
bertolak ansur, bekerjasama dan berkongsi sesuatu. Semasa kanak-kanak bermain,
mereka bersosial dengan rakan sebaya. Permainan sosial, boleh berlaku dalam
kumpulan ataupun individu. Sebagai contoh, apabila kanak-kanak berinteraksi
dengan rakannya dan bertanya ataupun meminjam alat permainan walaupun
kanak-kanak tersebut tidak bermain dengan rakannya itu tetapi akan berlaku juga
interaksi sesama mereka.
(3) PERMAINAN KONSTRUKTIF
Permainan konstruktif berlaku apabila
kanak-kanak membina sesuatu dengan memanipulasi persekitaran. Froebel merujuk
permainan konstruktif sebagai aktiviti yang melibatkan pergerakan motor halus
seperti menganyam, menggentel, melipat kertas dan menyulam. Permainan seperti
membina bangunan daripada blok, bermain pasir dan mencipta bahan-bahan kraf
merupakan permainan konstruktif. Permainan konstruktif memberi peluang
kanak-kanak belajar membuat sesuatu dan apabila kanak-kanak bermain secara
konstruktif, mereka belajar melakukan sesuatu tugas sehingga selesai. Bermain
secara konstruktif juga melibatkan kemahiran manipulatif. Kanak-kanak yang
memiliki kemahiran manipulatif berupaya memanipulatif idea, konsep dan
pendapat.
(4) PERMAINAN FANTASI
Salah satu cara yang paling berkesan untuk
kanak-kanak belajar dan mempraktikkan kemahiran imaginasi mereka adalah melalui
permainan fantasi. Permainan ini dilakukan secara spontan dengan menggunakan
peralatan ataupun tanpa peralatan dan dilakukan berasaskan imaginasi
kanak-kanak. Bermain pondok-pondok misalnya dapat meningkatkan pemahaman
kanak-kanak tentang dunia di sekelilingnya dan bagaimana hendak bersosial
dengan rakan sebaya. Semasa permainan fantasi, kanak-kanak belajar bagaimana
hendak menggambarkan sesuatu watak dalam sesuatu situasi. Mereka menggunakan
imaginasi dan bahasa untuk menyatakan idea, konsep dan keinginan. Mereka juga
berupaya mengubah idea menjadi fantasi secara kreatif.
(5) PERMAINAN MENGIKUT PERATURAN
Sejak kecil lagi kanak-kanak diajar
mematuhi peraturan melalui permainan. Melalui permainan berperaturan,
kanak-kanak mempelajari cara-cara mematuhi peraturan, menyesuaikan diri dan
menyelesaikan masalah. Kanak-kanak memahami peraturan sosial melalui permainan
yang memerlukan mereka mengikut peraturan. Permainan seperti dam, catur, kad
dan monopoli mengajar kanak-kanak bahawa setiap individu perlu mematuhi
peraturan yang ditetapkan. Permainan sebegini dapat membantu kanak-kanak
memahami konsep-konsep peraturan dan perlunya mematuhi undang-undang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan