Isnin, 10 September 2018

BAHAN BANTU MENGAJAR


Bahan bantu mengajar boleh dibahagikan kepada tiga kategori yang terdiri daripada
-          BBM bukan elektronik
-          BBM elektronik
-          Bahan-bahan bercorak

Bahan bantu mengajar bukan elektronik

1.      Papan tulis atau papan hitam
·         Bahan asas dalam pengajaran
·         Digunakan untuk mencatat isi pelajaran ketika mengajar


2.      Buku teks

·         Dikarang khusus oleh beberapa orang penulis dan pengarang
·         Digunakan secara meluas dan merupakan sumber utama pengajaran

3.      Papan pamer
·         Dikenali sebagai papan kenyataan
·         Sumber pengajaran yang produktif
·         Dapat memperkenalkan idea baru, memberi maklumat, memberi kefahaman, memperkaya perbendaharaan kata, merangsang perbincangan, menimbulkan daya kreativiti, membentuk sikap dan nilai serta menambah pengekalan pembelajaran seseorang pelajar.


4.      Fail tegak dan bahan bacaan
·         Terdiri daripada bahan-bahan bercetak seperti bahan-bahan bukan buku bacaan .
·         Contohnya seperti majalah, kalendar, poskad, surat khabar, risalah atau buletin, poster, carta, peta, gambar skip dan sebagainya.
·         Disimpan sebagai koleksi fail.
·         Dapat menambah dan mempelbagaikan bahan-bahan bacaan dan punca rujukan dalam pusat sumber sekolah atau bilik darjah.

  
5.      Gambar
·         Digunakan untuk memulakan pengajaran untuk menarik minat pelajar ataupun jika bahan sebenar sukar dibawa ke dalam bilik darjah.

6.      Kad imbasan atau kad cantuman
·         Terdiri daripada kata-kata atau rangkai kata.
·         Memperkenalkan perkataan-perkataan baru.
·         Sesuai untuk pelajar-pelajar peringkat rendah.


7.      Carta
·         Susunan maklumat yang sistematik.
·         Mengandungi huruf, angka, gambar, jadual, gambarajah, lakaran, nota ringkas, rangkai kata, symbol dan lukisan.
·         Jenis carta yang digunakan dalam bilik darjah:
~ Carta flip/selak
~ Carta pusing
~ Carta aliran
~ Carta graf
~ Carta pai
~ Carta tunggal

8.      Grafik
·         Bahan yang dilukis sebagai karangan visual yang dapat memberi satu atau lebih keterangan visual.
·         Dapat meningkatkan prestasi pengajaran dan pemahaman pelajarannya.

9.      Papan pengajaran
·         Sesuai digunakan untuk mengajar secara berkumpulan lebih kurang 25 orang pelajar.
·         Berguna untuk menunjukkan gambaran sesuatu pelajaran yang mempunyai daya komunikatif dan dapat memotivasikan pelajar.
·         Jenis papan pengajaran:
~ Papan buletin
~ Papan kenyataan
~ Papan putih
10.  Boneka
·         Berbentuk orang, binatang ataupun tumbuh-tumbuhan
·         Digunakan dalam pengajaran bercerita ataupun berdialog
·         Diperbuat daripada kain, kapas, tanah liat dan kertas rendaman.


Bahan bantu mengajar berbentuk elektronik

1.      Overhead projector (OHP)
·         Digunakan untuk penyampaian taklimat dan pengajaran kaedah kuliah.
·         Keberkesanan trasparensi sangat dipengaruhi oleh jumlah dan mutu maklumat yang dimuatkan ke dalamnya. (ringkas, menarik dan bermakna)



2.      Trasparensi
·         Kebaikan menggunakan trasparensi:
Ø  Boleh disediakan dalam bentuk warna supaya memberi penegasan dan menarik perhatian.
Ø  Memberi keselesaan semasa penyampaian terutama jika trasparensi itu disediakan awal.
Ø  Boleh digunakan berulang kali dan penyampaian lebih bersistematik.
Ø  Trasparensi juga bersih berbanding papan hitam.

3.      Pita Slaid (Filem Slaid)
·         Filem slaid- sejenis media tanpa gerak yang merupakan sejenis trasparensi positif berukuran kecil.
·         Sangat kerap digunakan dalam pengajaran sains terutamanya dalam pengajaran Biologi.
·         Dapat menarik perhatian pelajar
·         Dapat menggambarkan keadaan sebenar dan membawa situasi luar ke dalam kelas.

4.      Radio
·         Untuk pengajaran bahasa.
·         Siaran radio pendidikan yang mengikut sukatan pelajaran boleh digunakan.


5.      Televisyen dan VCR
·         Dapat menggalakkan pelajar menggunakan deria pandangan dan pendengaran.
·         Dapat memodenkan pendekatan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan.


6.      Filem tayangan/ Filem jalur
·         Dapat memberi pandangan yang jelas mengenai sesuatu perkara melalui deria penglihatan dan pendengaran.
·         Bahan yang ditayangkan boleh berbentuk cerita, lakonan ataupun berbentuk dokumentari.

7.      Komputer
·         Boleh dipogramkan untuk mengajar.
·         Dapat menggabungkan teks, suara, muzik, grafik, dan animasi sebagai bahan pengajaran.
·         Pengajaran dalam bentuk persembahan bahan pengajaran, soal jawab, dialog, kuiz ujian dan sebagainya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAINS UNTUK KANAK-KANAK

1.0    PENGHARGAAN Bismillahirahmanirahim…      Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat illahi dengan limpahan rahmat serta nikmat masa, ...