Bahan bantu mengajar boleh dibahagikan kepada tiga kategori yang
terdiri daripada
-
BBM
bukan elektronik
-
BBM
elektronik
-
Bahan-bahan
bercorak
1.
Papan
tulis atau papan hitam
·
Bahan
asas dalam pengajaran
·
Digunakan
untuk mencatat isi pelajaran ketika mengajar
2.
Buku
teks
·
Digunakan
secara meluas dan merupakan sumber utama pengajaran
3.
Papan
pamer
·
Sumber
pengajaran yang produktif
·
Dapat
memperkenalkan idea baru, memberi maklumat, memberi kefahaman, memperkaya
perbendaharaan kata, merangsang perbincangan, menimbulkan daya kreativiti,
membentuk sikap dan nilai serta menambah pengekalan pembelajaran seseorang
pelajar.
4.
Fail
tegak dan bahan bacaan
·
Terdiri
daripada bahan-bahan bercetak seperti bahan-bahan bukan buku bacaan .
·
Contohnya
seperti majalah, kalendar, poskad, surat khabar, risalah atau buletin, poster,
carta, peta, gambar skip dan sebagainya.
·
Disimpan
sebagai koleksi fail.
·
Dapat
menambah dan mempelbagaikan bahan-bahan bacaan dan punca rujukan dalam pusat
sumber sekolah atau bilik darjah.
·
Digunakan
untuk memulakan pengajaran untuk menarik minat pelajar ataupun jika bahan
sebenar sukar dibawa ke dalam bilik darjah.
6.
Kad
imbasan atau kad cantuman
·
Terdiri
daripada kata-kata atau rangkai kata.
·
Memperkenalkan
perkataan-perkataan baru.
·
Sesuai
untuk pelajar-pelajar peringkat rendah.
7.
Carta
·
Susunan
maklumat yang sistematik.
·
Mengandungi
huruf, angka, gambar, jadual, gambarajah, lakaran, nota ringkas, rangkai kata, symbol
dan lukisan.
·
Jenis
carta yang digunakan dalam bilik darjah:
~
Carta flip/selak
~
Carta pusing
~
Carta aliran
~
Carta graf
~
Carta pai
~
Carta tunggal
8.
Grafik
·
Bahan
yang dilukis sebagai karangan visual yang dapat memberi satu atau lebih
keterangan visual.
·
Dapat
meningkatkan prestasi pengajaran dan pemahaman pelajarannya.
9.
Papan
pengajaran
·
Sesuai
digunakan untuk mengajar secara berkumpulan lebih kurang 25 orang pelajar.
·
Berguna
untuk menunjukkan gambaran sesuatu pelajaran yang mempunyai daya komunikatif
dan dapat memotivasikan pelajar.
·
Jenis
papan pengajaran:
~
Papan buletin
~
Papan kenyataan
~
Papan putih
10.
Boneka
·
Berbentuk
orang, binatang ataupun tumbuh-tumbuhan
·
Digunakan
dalam pengajaran bercerita ataupun berdialog
·
Diperbuat
daripada kain, kapas, tanah liat dan kertas rendaman.
Bahan bantu mengajar berbentuk elektronik
1.
Overhead
projector (OHP)
·
Digunakan
untuk penyampaian taklimat dan pengajaran kaedah kuliah.
·
Keberkesanan
trasparensi sangat dipengaruhi oleh jumlah dan mutu maklumat yang dimuatkan ke
dalamnya. (ringkas, menarik dan bermakna)
2.
Trasparensi
·
Kebaikan
menggunakan trasparensi:
Ø Boleh disediakan dalam bentuk warna supaya memberi penegasan dan
menarik perhatian.
Ø Memberi keselesaan semasa penyampaian terutama jika trasparensi itu
disediakan awal.
Ø Boleh digunakan berulang kali dan penyampaian lebih bersistematik.
Ø Trasparensi juga bersih berbanding papan hitam.
3.
Pita
Slaid (Filem Slaid)
·
Filem
slaid- sejenis media tanpa gerak yang merupakan sejenis trasparensi positif
berukuran kecil.
·
Sangat
kerap digunakan dalam pengajaran sains terutamanya dalam pengajaran Biologi.
·
Dapat
menarik perhatian pelajar
·
Dapat
menggambarkan keadaan sebenar dan membawa situasi luar ke dalam kelas.
4.
Radio
·
Siaran
radio pendidikan yang mengikut sukatan pelajaran boleh digunakan.
5.
Televisyen
dan VCR
·
Dapat
menggalakkan pelajar menggunakan deria pandangan dan pendengaran.
·
Dapat
memodenkan pendekatan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih
berkesan.
6.
Filem
tayangan/ Filem jalur
·
Dapat
memberi pandangan yang jelas mengenai sesuatu perkara melalui deria penglihatan
dan pendengaran.
·
Bahan
yang ditayangkan boleh berbentuk cerita, lakonan ataupun berbentuk dokumentari.
7.
Komputer
·
Boleh
dipogramkan untuk mengajar.
·
Dapat
menggabungkan teks, suara, muzik, grafik, dan animasi sebagai bahan pengajaran.
·
Pengajaran
dalam bentuk persembahan bahan pengajaran, soal jawab, dialog, kuiz ujian dan
sebagainya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan